عفو بین‌الملل به دولت ایران‌: به جنگ علیه زنان ایران پایان دهید و حجاب اجباری را لغو کنید

سازمان عفو بین‌الملل از دولت ایران خواست با لغو قوانین حجاب اجباری، به مجازات زنان و دختران ایرانی برای سرپیچی از این قوانین پایان دهد.

عفو بین‌الملل در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات دولت ایران که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت منتشر کرد، درخواست نمود همه کسانی که به دلیل سرپیچی از رعایت حجاب اجباری در بازداشت به سر می‌برند «بی قید و شرط» آزاد شوند.

این سازمان از مقامات دولت ایران خواسته است نیروهای حکومتی را که مسئولیت اعمال قوانین حجاب اجباری به آنها محول شده است، منحل کند و افراد دخیل در نقض حقوق زنان از طریق اعمال این قوانین و مقررات را مورد بازخواست قرار دهد.

این نهاد حقوق بشری با اشاره به اجرای اقدام سراسری موسوم به «طرح نور» که مدافعان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن به عنوان «جنگ علیه زنان» یاد می‌‌کنند گفته است،که اعمال خشونت علیه زنان به دلیل عدم رعایت قوانین حجاب اجباری در هفته‌های اخیر تشدید شده است و مزاحمت‌ مأمورانی که زنان و دختران را مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می‌دهند و یا آنها را با خشونت گرفته و به داخل خودروهای پلیس می‌اندازند را به «آدم‌ربایی» تشبیه کرده است.

عفو بین‌الملل افزوده است که زنان همچنین گزارش داده‌اند که مأموران دولت ایران هنگام بازداشت از دستگاه‌های شوک الکتریکی استفاده می‌کنند و آنها با محاکمه‌های ناعادلانه، توقیف خودرو و جریمه‌های نقدی روبرو می‌شوند.